המלדיביים: עובדות שלא ידעתם

מאת: ספיריט הפקות עולם
דגים שמייצרים חול, איים זעירים, כרישים בלתי מזיקים ובתי אלמוגים - דברים שיפתיעו אתכם באחד האתרים היפים והמוגנים בעולם

האלמוגים שולטים

החופים הלבנים של האיים המלדיביים נדירים ביופיים. זאת כיוון שחופי המלדיביים הם חופים אלמוגיים, המרכיבים פחות מ-5 אחוז מחופי העולם. רוב החופים בכדור הארץ מורכבים מחומר הנקרא קוורץ.

 

דג מייצר חול

תוכינונים (דגי תוכי) תורמים ליופיים של חופי המלדיביים. התוכינונים מכרסמים את האלמוגים ומפיקים חומר בלתי-מעוכל שהוא למעשה החול המיוחד של המלדיביים. ההערכה היא שכל דג תוכינון בוגר מסוגל להפיק עד טון אחד של חול בשנה. אבל זה לא אומר שמותר להאכיל אותם: מזון אנושי אינו חלק מהסביבה של הדגים, ולכן חל איסור על האכלת דגים במים.

מי צריך GPS

משיטי סירות ה’דוני’ מסוגלים לנווט בעזרת חרטומי הסירה, מיקום הכוכבים וההיכרות שלהם עם שוניות האלמוגים. המלחים הוותיקים אינם זקוקים למצפן או למכשירי ניווט מודרניים (כמו ג’י-פי-אס).

הקוטן לא קובע

האיים הקטנים ביותר בעולם נמצאים במלדיביים. רוחבם של חלק מן האיים הוא מטרים רבועים ספורים. אורכו של האי הגדול ביותר במלדיביים הוא כשישה קילומטרים בלבד.

גאוות הקוקוס

עצי הקוקוס הם הסמל הלאומי של המלדיביים. עצים אלו מהווים את המחסה היחיד מפני השמש המלדיבית הקופחת על ראשי המשתזפים בחופים. עץ קוקוס מוצלח יכול להגיע לגובה של 30 מטרים ולחיות 100 שנה. כמו כן, ניתן להשתמש בגזע עץ הקוקוס כדי לבנות סירות “דוני”.

לא סתם דגל

דגל האיים המלדיביים מאופיין בסמליות רבה: הדגל מורכב מן הצבע הירוק, המסמל את השלום והשיגשוג; סהר האיסלאם הלבן; והצבע האדום – מסמל את מאבקם של תושבי המלדיביים לעצמאות לאומית. המדינה הפכה עצמאית ב-1965 לאחר מלחמת קוממיות בשלטון הבריטי.

ללא מגע יד אדם

רוב האיים המלדיביים אינם מאוכלסים כלל. מתוך כ-1,200 איים קרוב ל-800 מהם אינם מכילים בני אדם. כ-200 איים אכן מאוכלסים, כאשר 110 מתוכם מכילים מלונות ובתי אירוח. שאר האיים נמצאים בשימוש של כלי תעופה, חקלאים, פיקניקים, מבני ממשל ותעשייה.

התוף הגדול

המוסיקה של המלדיביים בעלת שורשים מזרח-אפריקניים עמוקים. “בודו ברו”, שמשמעותו ‘תוף גדול’, היא המוסיקה הקצבית המקורית של המלדיביים, ויש לה משמעויות פולחניות, שבטיות ורוחניות חשובות.

לגור בתוך אלמוג

בתי אלמוגים – יש דבר כזה. מדובר בשריד מן העבר הרחוק של האיים המלדיביים. כיום כבר אסור לבנות בתים מאלמוגים, כיוון שכל שוניות האלמוגים של המלדיביים זוכות למעמד מוגן בתור שמורות טבע חיוניות. מי שמסייר באיים עדיין יכול למצוא פה ושם כמה בתי אלמוגים לדוגמה, שנבנו בעבר על ידי התושבים המקומיים.

קונכיות במקום מטבע

בזמנים קדומים, השתמשו תושבי המלדיביים בקונכיות כמו יחידות כסף. לכן, ניתן למצוא איור של קונכיה על מטבע של 2 רופי מלדיבי. על מטבעות אחרים ניתן למצוא איורים של צב-ים, סירות, דגים ודגלים.

שלושה בסירה אחת

סירות הדיג המלדיביות בעלות המפרש המשולש נקראות ‘דהוני’ (Dhoni). ההשראה לעיצוב המיוחד הגיעה ככל הנראה מספינות המסחר הערביות ששטו באוקיינוס ההודי במאה ה-11, על פי היסטוריונים. ניתן לראות את סמלן של סירות ה’דהוני’ בכל מקום ברחבי המלדיביים, דוגמה יפה לשילוב בין התרבות ההודית, האפריקנית, האירופאית, הערבית והאסיאתית. עם זאת, יש הטוענים כי תעשיית הדיג המודרנית במלדיביים עשויה לפגוע באוכלוסיית הדגים המקומית ולערער את המבנה האקולוגי העדין של שוניות האלמוגים היפות.

המדינה הנמוכה בעולם

הגובה הממוצע של האיים המלדיביים הוא רק מטר וחצי מעל פני הים. אין עוד מדינה כזאת בעולם כולו. מכיוון שהיא בנויה ברובה מאלמוגים, ההתחממות הגלובלית בצירוף עליית פני הים ורמת החומציות של מי האוקיינוס מאיימים על עצם המשך קיומם של המלדיביים. אם הים ימשיך לעלות בעשרות השנים הקרובות, המלדיביים פשוט יימחקו בהדרגה ממפות העולם.

שמש מלדיבית

השמש באיים המלדיביים מאופיינת בקרינה חזקה. גם אנו הישראלים, המורגלים בשמש המזרח-תיכונית הלוהטת, צריכים לשמור על עצמנו באיים המלדיביים ולהשתמש בקרם הגנה בעל מקדם קרינה גבוה. זאת מכיוון שהמיקום של המלדיביים, כה קרוב לקו המשווה, מעניק לקרני השמש זווית ישירה של כ-90 מעלות.

הכל התחיל בלבה

מקורות המלדיביים הולכים אחורה בזמן לשורת הרי געש שקועים שנוצרו לפני כ-60 מליון שנה. שוניות האלמוגים במלדיביים נוצרו, ככל הנראה, במשך מאות אלפי שנים, סביב שאריות הרים וולקניים כבויים אלו.

כריש חמוד

ביתו של הכריש הלווייתני: חופי המלדיביים מארחים את הדג הגדול בעולם – כריש לווייתני – לאורך כל עונות השנה. הכריש יכול להגיע לאורך של 12 מטרים ואינו נחשב מסוכן לבני אדם. כיום מוגדר הכריש הלווייתני כמין בסכנת הכחדה, ולכן תיירים רבים מגיעים למלדיביים כדי לצפות בו ולשחות לצידו.

תולעי ספרים

ממשלת המלדיביים מתגאה ב-98% אוריינות (קרוא וכתוב) בקרב אזרחי המדינה. זוהי עלייה משמעותית מאז 70% יודעי קרוא וכתוב במדינה, בסוף שנות השבעים. האוכלוסיה המלדיבית פזורה על פני כ-200 איים, אתגר רציני עבור מערכת החינוך המקומית. עם זאת, מאמצי הממשלה הובילו לשינוי מהותי ברמת החינוך.

ישיבות קבינט תת-מימיות

המלדיביים היא המדינה הראשונה בעולם שכינסה ישיבת קבינט מתחת למים. האירוע התרחש באוקטובר 2009 ביוזמת הנשיא מוחמד נאשיד. הקבינט לבש חליפות צלילה ואף הצניח לקרקעית הים כמה שולחנות משרדיים. המטרה: העלאת המודעות הבינלאומית לתופעת ההתחממות הגלובלית, והשפעתה על המשך הישרדותם של האיים המלדיביים. ממשלת המלדיביים מנסה להוביל פרויקטים של תיירות בת-קיימא, לצד שימוש אנרגטי יעיל יותר במשאבי השמש והרוח של האיים.

כבוד למסורת

האלכוהול אמנם אינו מותר לאזרחי המלדיביים, אך לתיירים מותר לצרוך אלכוהול באתרי הנופש ובמלונות. איסור דומה חל גם על בשר חזיר ומוצריו. כמו כן אין היתר לשיזוף בעירום או לרחצה ללא בגדים. כל זה לא מפריע למרבית התיירים הממלאים את המלדיביים בכל עונות השנה.

רוצים לטוס למלדיביים? לפרטים נוספים על האיים המלדיביים או חופשה במלדיביים  צרו קשר.

הערכים של Spirit

  • 01

    יצירתיות

    בכל דבר שאנו עושים תמיד נחפש את הזווית השונה, היחודית, המרגשת והמפתיעה, זו שאיש עוד לא חשב עליה - לא אתם, לא הקולגות שלנו ואפילו לא אנחנו.

  • 02

    התשוקה לאקזוטי

    כאלו אנחנו. נמשכים אל הלא-מוכר, המסתורי,הממתין לגילוי. זה מה שגורם לדם בעורקינו לזרום, מסעיר לנו את הדימיון ומעורר בנו את התשוקה ליעד הבא.

  • 03

    איכות ללא פשרות

    יש שיקראו לזה פרפקציוניזם, אנחנו קוראים לזה מחוייבות. מחוייבות להעניק לכם חוויית פרימיום אקסקלוסיבית בכל שלב ושלב בטיול, תוך הקפדה בלתי מתפשרת על כל פרט, מהגדול לקטן.

  • 04

    חוויה בהתאמה אישית

    אנו אוהבים אנשים סקרנים ופתוחים, ששואפים לחוות את העולם בדרכם היחודית. אין אתגר שמספק אותנו יותר מלתפור עבורכם את הטיול האולטימטיבי, בהתאם לשאיפות, לחלומות ולצרכים שלכם.