פסטיבלים ופולקלור באפריקה: הפסטיבלים המומלצים ביותר

מאת: אביב יטיב
הצטרפו אלינו למסע חובק עולם, שבו נחקור יחד לאילו פסטיבלים מקומיים כדאי לכם להגיע כדי לספוג באמת את התרבות האפריקאית המקומית.

יש אנשים שכשהם חושבים על חופשה הם חושבים על חולות לבנים וחוף ים עם מים צלולים ושקטים, ויש אנשים שכשהם חושבים על חופשה הם חושבים על תרבויות מקומיות, פולקולור, חשיפה לטעמים חדשים, תרבות חדשה, אוכל מקומי, מוזיקה מקומית ועוד שלל דברים חדשים ומסקרנים שמעולם לא נפגשו בהם לפני כן. הצטרפו אלינו למסע חובק עולם, שבו נחקור יחד לאילו פסטיבלים מקומיים כדאי לכם להגיע כדי לספוג באמת את התרבות האפריקאית המקומית.

איי סיישל: פסטיבל קריאול / Seychelles: Festival Kreol

הפסטיבל הקריאולי, נחגג החל משנת 1985, ומתקיים במאהה עיר הבירה, באי פראסלין ובאי לה דיג כשכולם מהווים חלק של איי סיישל. מטרתו היא להציג ולחגוג את התרבות המקומית בסיישל. כאשר המונח “קריאולי” מתייחס לכל מי שנולד באיים ומכל הקבוצות האתניות השונות.

 הציפייה לפסטיבל מתחילה בחודש אוקטובר שהתחיל כחגיגה של יום בעבר, והפך עם הזמן לחגיגה המתמשכת לאורך חודש שלם. האווירה המקומית נצבעת בשלל צבעים, מגוון צלילים מקומיים ובאוויר מתפשט ניחוחם של הטעמים מן המטבח המקומי לכל עבר. הפסטיבל מהווה לתושבים המקומיים את האפשרות לכבד את המורשת הקריאולית באמצעות אורח החיים שלהם, המוזיקה השמחה, האוכל המבוסס על הדגה המקומית, שלל תבלינים, צבעים וטעמים והאומנות המקומית לצד שלל פעילויות מגוונות באיים שבהם נערך הפסטיבל כמו: מופעים שונים, דיסקו קריאולי, טעימות של מנות קריאוליות ומוזיקה.

מאוריציוס: הפסטיבל הקריאולי הבינלאומי / (FIK) Mauritius: Festival International Kreol

הפסטיבל הקריאולי הבינלאומי נחגג בחודש נובמבר, ומטרתו היא להציג את התרבות הקריאולית האותנטית דרך מוזיקה מקומית, אומנויות, השפה הקריאולית עצמה והקולינריה של התרבות הזו. תושבי מאוריציוס המתגאים שזוהי מורשתם, מציגים זאת באמצעות הפסטיבל גדוש הפעילויות, דוגמת מופעים קומיים בשפה הקריאולית, קונצרטים, טקסים שונים וכנסים המתגאים במורשת זו. בנוסף, הציבור הרחב יוכל ליהנות מטעימת מנות המאפיינות את המטבח הקריאולי, להתרשם מהאומנות המקומית ועוד שלל פעילויות מגוונות שמטרתן להנציח את התרבות הייחודית הזו.

 מרוקו: פסטיבל האומנויות הפופולריות של מרקש / Morocco: Marrakech Popular Arts Festival

מי היה מאמין שעל כל הצבעוניות והשמחה הקיימת במרוקו יש צורך גם בפסטיבל? אך בכל שנה בחודש יוני או יולי נערך פסטיבל האומנויות הפופולריות של מרקש. בפסטיבל תמצאו בדרנים רבים, שלל אומנים ותיירים מרחבי העולם שבאים להתרשם ממופעים ייחודיים של בולעי אש אמיצים, מגידות עתידות מכושפות, מספרי סיפורים מרתקים, זמרים מקומיים ערבים לאוזן, קסמי נחשים מהפנטים, רקדנים ואקרובטים מוכשרים במיוחד, בעלי מלאכה מוכשרים, רוכבי סוסי תחבולה שמרשימים את הקהל במופעם, אומני תיאטרון ומוזיקאים וכולם מופיעים מול הקהל הגדול ומשאירים אותם פעורי פה ונפעמים מן המחזות הייחודיים. הפסטיבל נערך ממה שנשאר מארמון “אל באדי” וחלק מהאירועים המרכזיים מתקיימים במרכז העיר דג’מה אל פנה. הפסטיבל מבוקש במיוחד משום שהוא משלב בידור מודרני לצד ריקודי עם עתיקים, מוזיקאים ברברים מסורתיים המלווים במחולן של רקדניות בטן והוא מרכז אליו את כל תרבויות מרוקו לבליל שלם של צלילים, צבעים ומקצבים שונים. 

דרום אפריקה: פסטיבל הג’אז הבינלאומי של קייפטאון/  (CTIJF) South Africa: Cape Town International Jazz Festival

חובבי הג’אז בעולם יודעים שאת הפסטיבל הזה אסור להם להחמיץ. הוא מוכר בעולם כאחת מהפקות הג’אז החשובות והמשפיעות ביותר ונחשב לאירוע המוזיקלי הגדול ביותר של דרום אפריקה. הפסטיבל מארח שלל אומנים והרכבים מפורסמים הן מקומיים והן בינלאומיים ומושך אליו קהל רב מרחבי העולם. הפסטיבל נערך בסופ”ש האחרון של חודש מרץ או בסופ”ש הראשון של חודש אפריל.

דרום אפריקה: פסטיבל האומנויות הלאומי / South Africa: National Arts Festival – NAF (Grahamstown)

פסטיבל זה נערך לכבוד ציון המחאה בתקופת האפרטהייד. הפסטיבל נערך בעיר הולדתו במזרח הקייפ ב-     Makhanda  (לשעבר גרהמסטאון) בדרום אפריקה והוא הוקם לראשונה בשנת 1974. הפסטיבל אירח אומנים פורצי דרך רבים, שרד את המגיפה על ידי מעבר לדיגיטל והוא מתפתח ומעצב את האומנויות כל הזמן. הגדרתו היא שהאומנויות הן אלו שעוזרות לנו להבין את העולם שסביבנו, שמאפשרות לנו להתחבר אליו תוך מציאת המשמעות שלנו בו. בכל שנה הפסטיבל שונה לחלוטין מזה שהיה אשתקד. 

טנזניה: פסטיבל הסרטים הבינלאומי של זנזיבר / Tanzania ZIFF Zanzibar: International Film Festival

פסטיבל זה הוא פסטיבל סרטים שנתי הנערך בזנזיבר, טנזניה, ואחד מאירועי התרבות הגדולים במזרח אפריקה. זהו ארגון שאינו פוליטי או ממשלתי שנוסד ב-1997 כשמטרתו היא להעלות את המודעות לקולנוע לפתח ולקדם תעשיות קולנוע תוך קידום דיאלוג, זכויות אדם וחירות, כדי שיסייע לצמיחתה של החברה המקומית בתחומים חברתיים וכלכליים כאחד. 

הוא נבנה כפלטפורמה להגיע אל הקהילות השונות דרך הקולנוע והאומנויות. בפסטיבל ישנן תערוכות, סדנאות וסיורי תרבות שמציגים את לב הקהילה המקומית, והוא משמש גם כחממה של פעילויות שונות. דרך הקרנתם של הסרטים ניתן לקיים דיונים פוריים הקשורים לכל העולם כגון: חופש, ערכי התרבות וכמובן איכות הסביבה.

אוגנדה: פסטיבל העיר “קמפלה” / Uganda: Kampala City Festival

Kampala City Festival  הפסטיבל הייחודי הזה מדמה מסיבת רחוב ענקית בקמפלה הממוקמת במזרח אפריקה, הוא נערך ביום בראשון לאוקטובר ומטרתו היא לחגוג את “הביחד”, את התרבות, האחדות ומהווה פלטפורמה מצוינת לנטוורקינג עבור עסקים מקומיים רבים. הפסטיבל שהפך לאירוע שנתי מפגיש את כלל תושבי העיר על כל גווניהם ומכל חתכי המקצועות והגילים. בפסטיבל תוכלו ליהנות משירים בניב המקומי, ריקודים מסורתיים, מזון של המטבח המקומי, שלל מופעי בידור, אווירה עליזה במיוחד, קניות של מגוון מזכרות, חשיפה לתרבות המעניינת המקומית והגיוון שבה.

אוגנדה: פסטיבל באימבה הבינלאומי לאומניות /  Uganda: Bayimba International Festival of the Arts

הפסטיבל באימבה הבינלאומי לאומנויות מתהדר בהיותו הפסטיבל המוביל באוגנדה. הפסטיבל נערך כארבעה ימים בשבוע הראשון של אוגוסט, באי Lunkulu הממוקם לחופי אגם ויקטוריה. בפסטיבל תוכלו ליהנות ממוזיקה מקומית מצוינת, ריקודים ושירה של זמרים מקומיים, לשמוע סיפורים מעניינים, להתפעל ממופעי אקרובטיקה, לצפות בהצגות תיאטרון מקומיות לצד חשיפה לקולנוע ולאומנות חזותית של אומנים ידועים מרחבי אוגנדה, מזרח אפריקה ומחוצה לה אשר מגיעים להופיע בפסטיבל.

מי שרוצה לחוות את התרבויות השונות במלואן ולהיחשף לתרבויות המגוונות האלו יכול לצאת לחופשה בזמנים שבהם הפסטיבלים השונים נערכים, ליהנות ממראות, טעמים ואנשים חדשים ושונים. תוכלו לטוס בכל פעם לפסטיבל אחר ולגלות עולם שלם ומיוחד שכלל לא ידעתם שקיים. 

הערכים של Spirit

  • 01

    יצירתיות

    בכל דבר שאנו עושים תמיד נחפש את הזווית השונה, היחודית, המרגשת והמפתיעה, זו שאיש עוד לא חשב עליה - לא אתם, לא הקולגות שלנו ואפילו לא אנחנו.

  • 02

    התשוקה לאקזוטי

    כאלו אנחנו. נמשכים אל הלא-מוכר, המסתורי,הממתין לגילוי. זה מה שגורם לדם בעורקינו לזרום, מסעיר לנו את הדימיון ומעורר בנו את התשוקה ליעד הבא.

  • 03

    איכות ללא פשרות

    יש שיקראו לזה פרפקציוניזם, אנחנו קוראים לזה מחוייבות. מחוייבות להעניק לכם חוויית פרימיום אקסקלוסיבית בכל שלב ושלב בטיול, תוך הקפדה בלתי מתפשרת על כל פרט, מהגדול לקטן.

  • 04

    חוויה בהתאמה אישית

    אנו אוהבים אנשים סקרנים ופתוחים, ששואפים לחוות את העולם בדרכם היחודית. אין אתגר שמספק אותנו יותר מלתפור עבורכם את הטיול האולטימטיבי, בהתאם לשאיפות, לחלומות ולצרכים שלכם.